Speedtest – derfor er det en god ide at lave en hastighedstest på dit site

09 juni 2020
Heidi Kirkebække

En speedtest kan vise, hvor der eventuelt er noget på din hjemmeside, der fungerer for langsomt. Resultaterne af testen kan bruges, når hjemmesiden skal optimeres til gavn for brugerne, Google og dermed dig.

Hvis du har en hjemmeside, har du også en interesse i, at dem, der besøger din hjemmeside, får den bedste oplevelse ud af det. Det er det korte svar på, hvorfor det er en god idé at lave en hastighedstest på dit site. Bliv klogere på hastighedstest af hjemmesider i denne artikel, og forstå, hvorfor det er essentielt at lave én i ny og næ.

 

Hastigheden er vigtig for dine besøgende – og for Google

Hvorfor er det overhovedet vigtigt at teste hastigheden?

Hastigheden på din hjemmeside er vigtig for dig, fordi den er vigtig for dine brugere og for Google. Jo mere tilfredse de er, jo større succes vil du typisk have med dit site.

Vi kender alle sammen det med at komme ind på en hjemmeside, som er søvndyssende langsom til at reagere på vores kommandoer. Det holder ikke. Mange af os smutter igen langt hurtigere, end vi ellers ville have gjort – og de færreste af os vender tilbage igen.

 

 

Hvis du har en hjemmeside, er det formentlig ikke sådan en langsommelig oplevelse, du helst vil give dine besøgende. Bedre hastighed giver simpelthen en bedre brugeroplevelse for dem, der lander hos dig.

Google vil du formentlig også gerne tilfredsstille, så søgemaskinen sender så mange gæster som muligt i retning af præcis din hjemmeside, og hastighed er ét af de mange kriterier, der er med til at afgøre, hvor behjælpelig Google er over for din hjemmeside.

 

Hvad er en hastighedstest/speedtest?

Med en hastighedstest (eller speedtest som det også kaldes) får du kort fortalt viden om, hvor hurtigt (eller langsomt) din hjemmeside fungerer for dem, der bruger den.

En speedtest kan for eksempel vise, hvor lang tid det tager at hente den underside, som brugeren har efterspurgt på din hjemmeside, eller hvor lang tid en besøgende skal vente på at se din fulde forside inklusiv fotos og lignende i sin browser.

Med en god speedtest får du enten:

  • Vished om, at din hjemmeside fungerer optimalt, hvad angår hastigheden, eller
  • Den viden, der skal til for at få optimeret hjemmesiden, så hastigheden bliver tilfredsstillende

 

Hvordan hastighedstester man sit site?

Der er mange måder at teste din hjemmesides hastighed på. Der er et væld af værktøjer, du kan bruge til det, og der er næsten lige så mange svar på, hvilket der er det bedste.

De mange værktøjer virker nemlig forskelligt, tester forskellige ting, og nogle værktøjer tester dybere på hjemmesiden end andre. Nogle hastighedstestere er mere relevante for visse typer af hjemmesider end andre.

Derfor er det et spørgsmål om behov og også om smag og behag, hvilket værktøj du skal bruge.

Det kan godt betale sig at lave lidt research og undersøge markedet, inden du vælger et værktøj. Find ud af, hvad det for en type test, du har brug for til præcis din hjemmeside og vær sikker på, at det værktøj, du vælger, også reelt tester det, du har behov for.

 

 

Og så er der nogle ting, som er gode at være opmærksom på, før du vælger dine speedtest-værktøjer:

  • Nogle test giver mere detaljerede resultater med flere informationer end andre test.

  • I og med at de forskellige speedtest reelt tester forskellige ting, skal du være varsom med at sammenligne resultaterne af flere forskellige test. Hvis du benytter forskellige testværktøjer, vil du formentlig også få forskellige resultater. 

  • Vær opmærksom på, hvor i verden du vil teste fra, og hvor din hjemmeside er placeret. Det er vigtigt at være konsekvent og altid gøre det samme, hvis man vil sammenligne testresultater over tid. Det er mest optimalt at teste så tæt på brugerne af hjemmesiden som muligt.

  • Der er forskelle i priserne på de forskellige værktøjer og forskel på, hvor meget du får ud af det, hvis du vælger en eventuel gratis version af den pågældende test.

  • Nogle værktøjer kan teste på forskellige hastigheder – andre kan ikke

  • Nogle værktøjer kan også teste hjemmesidens hastighed på for eksempel mobiltelefoner – andre kan ikke

Start med at besøge din egen hjemmeside

Uanset hvilken test du vælger, og om du vælger at udføre testen selv eller få andre til det, er det en god idé at begynde helt simpelt: Leg gæst på din egen hjemmeside.

Det lyder måske fjollet, men ikke desto mindre er det en god idé at have en helt klar og opdateret viden om, hvad det egentlig umiddelbart er for en oplevelse, besøgende får, når de klikker sig ind på dit site. Desuden vil du måske opdage åbenlyse problemer, som du ikke behøver en test for at vide, at der skal tages hånd om.

 

 

Sæt dig i din målgruppes sted, naviger rundt på din hjemmeside med deres øjne og læg mærke til, om du oplever ventetid, når du klikker dig rundt, eller om alting ser ud til at loade i et tilfredsstillende tempo.

Du har formentlig besøgt din egen hjemmeside før, og derfor vil den loade/reagere hurtigere, end hvis du var førstegangsbesøgende på sitet. Hjemmesidens indhold ligger så at sige allerede i din computers hukommelse.

Hvis noget på hjemmesiden er langsomt til trods for, at det ikke er første gang, du besøger siden fra samme computer, har du identificeret første problem på din hjemmeside allerede.

 

Besøg din hjemmeside som om det var første gang

Du er også interesseret i et realistisk billede af, hvordan en gæst, som besøger dit site for første gang, oplever siden. For at få det, skal du nu slette cachede (gemte) filer fra din internetbrowser (‘Slet Midlertidige Internet Filer’).

Når du har gjort det, kan din computer ikke længere huske din hjemmeside, så når du besøger siden igen, vil den fremstå på samme måde som den gør for ‘ægte’ førstegangsbesøgende – og nu kan du navigere rundt på siden, som om det var dit allerførste besøg.

Hjemmesiden vil uundgåeligt være langsommere nu, end den var, før du slettede cachede filer. Spørgsmålet er, om den er for langsom? Du kan også lægge mærke til, om den generelt fungerer med tilfredsstillende hastighed, eller om der er særlige steder og funktioner, der er for langsomme til at loade.

 

 

Med andre ord: Notér dig, om hjemmesiden generelt har en tilfredsstillende hastighed eller om den generelt er for langsom. Og notér dig, om der er nogle steder på siden, hvor hastigheden er et særligt stort problem.

En sådan indledende test kan give dig et godt indblik i, om du har et stort problem med hastigheden på din side eller om det egentlig tilsyneladende går ok. Den kan også give dig en idé om, hvor på siden der eventuelt er problemer, der skal løses.

Derefter er det en god idé at bringe et værktøj til speedtest i spil og lave systematiske test af din hjemmeside.

 

Hastighedsoptimering

En speedtest er selvfølgelig først for alvor noget værd, hvis du bruger resultaterne til at gøre din hjemmeside bedre.

Resultaterne af din hastighedstest skal altså danne baggrund for en optimering af hjemmesiden. De skal vise dig, hvor og hvordan du kan skabe en bedre hastighed og dermed en bedre brugeroplevelse for besøgende på dit site.

Og husk så dette, når du har fået optimeret din hjemmeside og vil teste, om hastigheden nu også er blevet bedre og mere tilfredsstillende: Den nye test, du laver, skal laves med samme værktøj, som det, du brugte før optimeringen – eller i hvert fald med et, der giver sammenlignelige resultater. Alternativt risikerer du at få et misvisende billede af, hvilken forskel hastighedsoptimeringen har gjort.

FAQ BOKS

Betyder hastigheden på min hjemmeside noget for Google?

Ja, hastigheden på din hjemmeside er med til at afgøre, hvordan søgemaskiner som Google rangerer din hjemmeside.

Hvorfor er det vigtigt at lave hastighedstest på sin hjemmeside?

En hastigheds- eller speedtest er vigtig, så du kan optimere din hjemmeside og give dine besøgende den bedste brugeroplevelse.

Kan man hastighedsteste sin hjemmeside gratis?

Der findes et utal af forskellige værktøjer til hastighedstest/speedtest af hjemmesider. Nogle koster penge, andre er gratis, og nogle har gratis basis-versioner.

Flere Nyheder